Amélia Veiga

Amélia Veiga é investigadora na Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES) e no Centro de Investigação de Políticas do Ensino Superior (CIPES). É doutorada em Ciências da Educação pela Universidade do Porto e especializou-se no estudo do desenvolvimento do processo de Bolonha. Tem estado envolvida em projetos nacionais e internacionais sobre a governação do ensino superior, em áreas como a internacionalização, a globalização e garantia da qualidade. Tem publicado sobre a integração europeia, governação e a institucionalização da dimensão europeia em educação.

Amélia Veiga is a researcher at the Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education (A3ES) and at the Centre for Research in Higher Education Policies (CIPES). She holds a PhD on Education by the University of Porto, Portugal. She has developed expertise on the Bologna process and has been involved in national and international projects on higher education governance in areas such as internationalization, globalization and quality assurance. She has been publishing on European integration, governance and the institutionalization of a European dimension in education.

Ana Mateus

Ana Mateus, nasceu em Luanda em 21.06.66. Iniciou funções em 1990 na Junta Nacional de Investigação Científica e Tecnológica (JNICT) no Programa CIENCIA; 1994 integrou o Gabinete de Gestão Operacional do Programa PRAXIS XXI, em 1998 exerceu funções no Instituto de Cooperação Científica e Tecnológica Internacional (ICCTI). Em 2003, foi Bolseira Fulbright na National Science Foundation. Em 2004, Diretora de Serviços de Assuntos Comunitários para o 6º e 7º Programa Quadro da EU e Ensino Superior no Gabinete de Relações Internacionais da Ciência e Ensino Superior (GRICES). Desde 2007, Chefe de Divisão de Reconhecimento, Mobilidade e Cooperação Internacional, na Direcção-Geral do Ensino Superior (DGES).
Membro do Comité de Educação da UE, desde 2003, do High Level Group sobre Politicas de Educação e Formação da UE, do Comité do Programa Erasmus Mundus, Coordenadora da Estrutura Nacional do mesmo Programa e membro do Comité e do Grupo de Representantes Autoridades Nacionais para o PALV e ERASMUS +. Representante nacional junto do Comité de Politicas de Educação da OCDE e do COE. Acompanha desde 2007 a implementação do Decreto-Lei 341/07 sobre o Reconhecimento e Graus Académicos Estrangeiros, bem como as políticas e programas em matéria de Ensino Superior na vertente nacional, europeia e internacional, nomeadamente a Estratégia Europa 2020 e o Quadro estratégico Educação e Formação 2020. É responsável pelo acompanhamento, ao nível multilateral, da participação da DGES junto de organismos internacionais. Representante nacional junto do BFUG desde 2014.

Ana Mateus was born in Luanda (Angola) on 21st June 1966. In 1990 she began working at the National Board for Scientific and Technical Research (JNICT) in the Programme “CIENCIA”; In 1994 she became member of the Operational Management Office of the “PRAXIS XXI” Programme; in 1998 she worked at the Institute for International Scientific and Technological Cooperation (ICCTI). In 2003 she was a Fulbright scholarship holder in National Science Foundation. In 2004 Ana Mateus was director of the Community Affairs Service in the 6th and 7th Framework Programme of the EU and Higher Education in the International Relations Office for Science and Higher Education (GRICES). She is head of division of Recognition, Mobility and International Cooperation in the General Direction of Higher Education (DGES).
Ana Mateus has been member of the Education Committee of the EU since 2003, member of the High Level Group on Education and Training Policies of the EU, member of the Committee of Erasmus Mundus Programme and Coordinator of the Portuguese Structure of this same Programme, and member of the Committee and Group of Representatives Portuguese Authorities for the PALV and ERASMUS +. She is the Portuguese Representative in the Committee of Education Policies of OECD and COE. Since 2007 she has been monitoring the implementation of the Decree-Law 341/07 on the Recognition and Foreign Academic Degrees as well as the policies and programmes concerning Higher Education issues in the national, European and international arena, namely the Europe Strategy 2020 and the Strategic Framework Education and Training 2020. Ana Mateus is responsible for the multilateral monitoring of the participation of the DGES in international organizations. She has been the Portuguese representative in BFUG since 2014.

António Sampaio da Nóvoa

António Sampaio da Nóvoa (1954) é Professor Catedrático do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.
Doutor em Ciências da Educação (História da Educação) pela Universidade de Genève (1986) e Doutor em História (História Moderna e Contemporânea) pela Universidade de Paris IV -Sorbonne (2006).
Doutor Honoris Causa pela Universidade do Algarve (2015) e pela Universidade de Brasília (2015).
Reitor da Universidade de Lisboa entre 2006 e 2013, instituição onde exerceu um mandato como Vice-Reitor, entre 2002 e 2006.
Reitor Honorário da Universidade de Lisboa, desde fevereiro de 2014.
Académico Correspondente da Academia das Ciências de Lisboa (Classe de Letras: 3.ª Secção – Filosofia, Psicologia e Ciências da Educação), desde 2008.
Presidente do Conselho Consultivo da área de Educação (Qualificação das Novas Gerações) da Fundação Calouste Gulbenkian, desde 2012.
Presidente do ISCHE – Associação Internacional de História da Educação, entre 2000 e 2003.
Entre 2013 e 2014 esteve em Brasília, numa missão internacional da UNESCO junto do Governo brasileiro e como Professor Visitante na Universidade de Brasília.
Recebeu o Prémio Universidade de Coimbra/2014 no dia 1 de março 2014, durante a sessão solene comemorativa do 724º aniversário da Universidade de Coimbra.
A bibliografia de António Sampaio da Nóvoa é constituída por mais de 200 títulos, metade dos quais publicados em língua estrangeira e/ou no estrangeiro (Alemanha, Bélgica, Brasil, Canadá, Colômbia, Espanha, Estados Unidos da América, Finlândia, França, Grécia, Inglaterra, Países Baixos, Suécia e Suíça).


António Sampaio da Nóvoa (born in 1954) is a Full Professor of the Institute of Education of the University of Lisbon.
He holds a PhD in Educational Sciences (History of Education) from the University of Genève (1986) and a PhD in History (Modern and Contemporary History) from the University of Paris IV – Sorbonne (2006).
He was awarded an Honorary Doctorate from the University of Algarve, Portugal (2015) and an Honorary Doctorate from the University of Brasília, Brazil (2015).
He was Rector of the University of Lisbon between 2006 and 2013, where he was also Vice-Rector between 2002 and 2006.
He is Honorary Rector of the University of Lisbon since February 2014 and a Corresponding Member of the Academy of Sciences of Lisbon (Class of Humanities – 3rd section – Philosophy, Psychology and Educational Sciences) since 2008.
He is Chairman of the Advisory Council for the field of Education (Qualification of New Generations) of the Calouste Gulbenkian Foundation since 2012.
He was Chairman of ISCHE – International Standing Conference for the History of Education, between 2000 and 2003.
Between 2013 and 2014 he was in Brasília participating in an international mission of UNESCO with the Brazilian government, and worked in the University of Brasília as a Visiting Professor.
He was awarded the University of Coimbra Award/2014 on the 1st March 2014 during the solemn commemorative session of the 724th anniversary of the University of Coimbra.
The bibliography of António Sampaio da Nóvoa comprises more than 200 works, half of which were published in a foreign language and/or abroad (Germany, Belgium, Brazil, Canada, Colombia, Spain, United States of America, Finland, France, Greece, England, the Netherlands, Sweden and Switzerland).

Colin Tück

Colin Tück é Diretor do Registo Europeu de Garantia da Qualidade para o Ensino Superior (EQAR). Tem trabalhado para o EQAR desde outubro de 2007, inicialmente como Gestor de Projetos em nome dos seus membros fundadores (ENQA, ESU, EUA e EURASHE).
Foi membro do Grupo Diretor para a revisão do documento European Standards and Guidelines (ESG) e fez parte do grupo de especialistas ad-hoc para desenvolver a Abordagem Europeia para a Garantia da Qualidade dos Programas Conjuntos. Antes de exercer funções na EQAR esteve envolvido em questões relacionadas com a garantia da qualidade enquanto membro da Comissão do Processo de Bolonha da União dos Estudantes Europeus (ESU, anteriormente ESIB) e do Conselho Executivo da União Nacional de Estudantes na Alemanha (fzs).

Colin Tück is the Director of the European Quality Assurance Register for Higher Education (EQAR). He has been working for EQAR since October 2007, initially as Project Manager on behalf of its founding members (ENQA, ESU, EUA and EURASHE).
He was a member of the Steering Group for the revision of the European Standards and Guidelines (ESG), and part of the ad-hoc expert group to develop the European Approach for Quality Assurance of Joint Programmes. Prior to joining EQAR he was involved in quality assurance-related topics as a member of the European Students’ Union’s (ESU, formerly ESIB) Bologna Process Committee and of the Executive Board of the National Union of Students in Germany (fzs).

Christoph Grolimund

Christoph Grolimund dirige a Agencia Suíça para a Acreditação e Garantia de Qualidade no Ensino Superior (AAQ, anteriormente OAQ) e é vice presidente do Conselho da Rede Europeia para a Garantia de Qualidade no Ensino Superior (ENQA). Formado na área das Línguas (Filologia Germânica e Inglesa com um doutoramento em Linguística Histórica), foi Professor na Universidade de Basel de 1989 a 1999. Entre 1999 e 2010 trabalhou como Conselheiro Político do Conselho do Instituto Federal de Tecnologia de Zurique (ETH). Em 2010 Christoph Grolimund foi nomeado Diretor do Órgão Suíço para a Acreditação e Garantia da Qualidade no Ensino Superior (OAQ).

Christoph Grolimund leads the Swiss Agency for Accreditation and Quality Assurance AAQ (formerly OAQ) and serves as Vice-President on the ENQA Board. A linguist by training (German and English Philology with a doctorate in historial linguistics), he taught at the University of Basel from 1989 to 1999. From 1999 to 2010 he worked as a policy advisor for the ETH Board. In 2010 Christoph Grolimund was appointed Director of the Swiss agency OAQ.

Dorothy Kelly

Professor Dorothy Kelly is a professor of Translation at the University of Granada (Spain), where she is also Vice Rector for Internationalization. Her main research interests are translator training, directionality in translation and intercultural competence, interests she has combined over the years with intense international activity, coordinating international mobility and joint degree programmes, as well as studies into the impact of mobility on intercultural competence and the learning environment. In this context, she coordinated the Erasmus Action 6 project Temcu on the multicultural classroom from 2003 to 2006.
She is founding editor of the Interpreter and Translator Trainer, the only indexed journal devoted specifically to translator education, and consultant editor of the Translation Practices Explained series. She was a member of the European Master’s in Translation Expert Group appointed by the Directorate General for Translation at the European Commission. As Vice Rector she was a member of Spain’s national Bologna Experts Team until 2013, and is currently the Chair of the Executive Board of the Coimbra Group of Universities.

Dorothy Kelly é professora de tradução na Universidade de Granada (Espanha) onde também desempenha o cargo de vice-reitora para a área da Tnternacionalização. Os seus principais interesses na área da investigação são a formação de tradutores, direcionalidade em tradução e competência intercultural. Estes interesses têm sido combinados, ao longo dos anos, com uma intensa atividade internacional, coordenando programas de mobilidade e graduações conjuntas internacionais, bem como estudos sobre o impacto da mobilidade na competência intercultural e no ambiente de aprendizagem. Neste contexto, de 2003 a 2006, Dorothy Kelly coordenou o projeto TEMCU Erasmus Action 6 sobre a turma multicultural.
É editora fundadora da Interpreter and Translator Trainer, a única revista indexada dedicada especificamente à formação de tradutores, e editora consultora da série de manuais Translation Practices Explained. Foi membro do European Master’s in Translation Expert Group até 2013, e atualmente é Presidente do Conselho Executivo do Grupo Coimbra de Universidades.

Elmer Sterken

Elmer Sterken, Professor of Monetary Economics, became Rector Magnificus at the University of Groningen in 2011. Dr. Sterken served the University as Dean of the Faculty of Economics and Business. He was a member of the Board of Deans of the University of Groningen. Dr. Sterken also served as an Advisor to the Dutch Central Bureau of Statistics, on the Board of the European Institute for Advance Studies in Management in Brussels, as the Director of the Dutch Network of Graduate Studies in Business Economics and as a Board Member of the Energy Delta Institute. Elmer Sterken’s research is focused on monetary policy and transmission, business cycle fluctuations, corporate investment and sports statistics. He has had visiting positions at Yale University, Ludwig-Maximilian University, Osaka University and Fudan University, at the Dutch Central Planning Bureau and the Dutch Central Bank. Dr. Sterken received his Ph.D. in Economics in 1990 and a Master in Econometrics (cum laude) in 1983.

Elmer Sterken, Professor de Economia Monetária, tornou-se Magnífico Reitor da Universidade de Groningen em 2011. Anteriormente foi Diretor da Faculdade de Ciências Económicas e Empresariais da mesma Universidade. Foi também membro do Conselho de Diretores da Universidade de Groningen. O Dr. Sterken desempenhou igualmente as funções de Conselheiro no Serviço Central de Estatísticas Holandês e no Conselho do Instituto Europeu para os Estudos Avançados em Gestão de Bruxelas. Foi também diretor da Rede Holandesa de Estudos Graduados em Economia Empresarial e membro do Conselho do Instituto Energy Delta. A investigação de Elmer Sterken centra-se nas área da política e transmissão monetária, das flutuações de ciclo empresarial, do investimento corporativo e da estatística desportiva. Tem ocupado posições de Visitante na Universidade de Yale, Universidade Ludwig-Maximilian, Universidade de Osaka e Universidade de Fudan, no Gabinete Central de Planenamento Holandês e no Banco Central Holandês. O Dr. Sterken recebeu o grau de Doutor em Economia em 1990 e de Mestre em Econometria (cum laude) em 1983.

Fernando Galán

Fernando Galán, from Spain, is Chairperson of ESU since July 2015, having served as vice-chairperson and, a year earlier, as a member of ESU’s Executive Committee. Since he began his university education as medical student at the University of Cantabria (Santander, Spain) he has been involved in different levels of student representation at national and university level. He has also been Erasmus student at the Università Degli Studi di Bari (Bari, Italy) and participated in several international student exchanges. Fernando’s work as a student representative has been mostly focused on the fields of student-centred learning, online education, rankings, recognition and quality assurance. As ESU representative, Fernando has participated in the Bologna Follow-Up Group and different experts‘ groups of the EU, Council of Europe and UNESCO.

Fernando Galán, nascido em Espanha, é presidente da Associação de Estudantes Europeia (ESU) desde julho de 2015, tendo sido vice-presidente e exercido funções, um ano antes, como membro da comissão executiva da ESU. Desde que iniciou os estudos universitários como aluno de Medicina na Universidade de Cantabria (Santander, Espanha), tem estado envolvido em diferentes níveis da representação estudantil ao nível nacional e universitário. Foi aluno de Erasmus na Università Degli Studi di Bari (Bari, Itália) e participou em diferentes intercâmbios estudantis internacionais. O trabalho de Fernando enquanto representante dos estudantes tem-se centrado maioritariamente nos campos do ensino centrado no aluno, educação online, classificações, reconhecimento e garantia da qualidade. Como representante da ESU, Fernando Galán participou no Grupo de Acompanhamento de Bolonha e em diferentes grupos de especialistas da União Europeia, Conselho Europeu e UNESCO.

Gayane Harutyunyan

Gayane Harutyunyan has assumed the responsibility for the Armenian National Information Centre for Academic Recognition and Mobility in 2006 and since then she has been representing Armenia in the Bologna Follow-up Group (BFUG). Simultaneously, since 2007- she has been serving as the Vice –Chair of LRC Bureau and has participated in development of Subsidiary Text to LRC Recommendation on the use of qualifications frameworks in facilitating the academic recognition of foreign qualifications, Joint Degrees, others. She has been head for the Bologna Secretariat from 2012-2015 and in that capacity was in charge of coordination and support provided to the BFUG and its substructures in the implementation of the process.

Gayane Harutyunyan assumiu o cargo de responsável pelo Armenian National Information Centre for Academic Recognition and Mobility em 2006 e desde então tem representado a Arménia no Grupo de Acompanhamento do Processo de Bolonha (BFUG). Em simultâneo, desde 2007 tem desempenhado o cargo de vice-presidente do LRC Bureau e tem participado no desenvolvimento do texto suplementar ao LRC Recommendation on the use of qualifications frameworks in facilitating the academic recognition of foreign qualifications, Joint Degrees, others. Desempenhou o cargo de diretora do Secretariado do Processo de Bolonha entre 2012 e 2015 e durante esse período foi responsável pela coordenação e apoio ao BFUG e suas subestruturas na implementação do processo.

Helena Nazaré

Maria Helena Nazaré was trained as a physicist, graduating (Master of Science), in 1972, from University of Lisbon, she spent three years working on her PhD at King’s College London, graduating in 1978. Obtained her habilitation from University of Aveiro in 1989 and a full professorship in 1990. In 1986, she took up leadership of the research group in Spectroscopy of Semiconductors in the Department of Physics at the University of Aveiro. She worked and taught at different countries/continents: Africa (Mozambique and South Africa), Europe (several countries) and USA.
At the University of Aveiro, she has been Head of Department between 1988 and 1990; Vice-President of the Scientific Council in 1990-91; Vice-Rector until 1998. She was elected Rector of the University of Aveiro for two mandates, 2002-2005 and 2006-2010.
She served the Portuguese National Education Council and has been the chair of the Portuguese Rectors Conference Committee for research and knowledge – transference; Member of the Research Working Group of the European University Association. Member of the EUA Institutional Evaluation Pool, since 2004, she has participated in the evaluation of universities in Spain, Turkey, Palestine, Slovenia, Kazakhstan and Romania. She has been appointed Vice-President of the EUA in 2009-2011 and elected President in 2011, a position held until July 2015.
She has also participated in OECD lead evaluations in Catalonia, Lombardy and Bulgaria and ENQA evaluations in Galiza and Finland.

Maria Helena Nazaré licenciou-se em Física na Universidade de Lisboa em 1972; durante três anos trabalhou na tese de doutoramento no King's College de Londres, tendo-se doutorado em 1978. Em 1989 prestou provas de agregação na Universidade de Aveiro e é professora Catedrática desde 1990 na mesma universidade.
Em 1986 passou a liderar o grupo de investigação em Espectroscopia de Semicondutores no departamento de Física da Universidade de Aveiro. Trabalhou e lecionou em diferentes países/continentes: em África (Moçambique e África do Sul), Europa (vários países) e Estados Unidos da América.
Na Universidade de Aveiro foi Diretora do Departamento de Física entre 1988 e 1990; Vice-Presidente do Conselho Científico em 1990 - 91; Vice-Reitora da Universidade de Aveiro até 1998. Foi eleita Reitora da Universidade de Aveiro para dois mandatos, em 2002-2005 e 2006-2010.
Foi membro do Conselho Nacional de Educação e Presidente da Comissão Especializada para a Investigação e Transferência de Conhecimento do Conselho de Reitores das Universidades Portuguesas. Foi membro do Grupo de Trabalho de Investigação da Associação de Universidades Europeias. É membro da Institutional Evaluation Pool da European University Association (EUA) desde 2004, tendo participado na avaliação de Universidades em Espanha, Turquia, Palestina, Eslovénia, Cazaquistão e Roménia. Foi nomeada Vice-Presidente da EUA em 2009-2011 e foi eleita Presidente da EUA em 2011, posição que ocupou até julho de 2015.

Joaquim Ramos de Carvalho

Joaquim Manuel Costa Ramos de Carvalho é Vice-Reitor da Universidade de Coimbra para as Relações Internacionais e Mobilidade.
Professor auxiliar no Departamento de História, Arqueologia e Arte da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra e membro do Centro de Informática e Sistemas da mesma universidade (CISUC).
Tem estado envolvido em diversos projectos e actividades relacionadas com a internacionalização académica, nomeadamente o projecto Tuning Educational Structures (na Europa e na América Latina), o projecto TEEP sobre a dimensão internacional dos processos de qualidade e o Grupo de Missão para o Espaço Europeu de Ensino Superior (GE3S) da Universidade de Coimbra. Foi conselheiro ECTS junto da Comissão Europeia e membro do Comité de Coordenação da Rede de Excelência CLIOHRES.net no âmbito do 6º Programa Quadro, tendo ainda participado em atividades do Coimbra Group, programas Erasmus Mundus e Tempus e ações Marie-Curie.

Joaquim Manuel Costa Ramos de Carvalho is Vice Rector for Mobility and International Relations of the University of Coimbra.
He is assistant professor in the Department of History, Archeology and Arts in the Faculty of Arts and Humanities of the University of Coimbra, and member of the Centre for Informatics and Systems of this University (CISUC).
He has been involved with different projects and activities related to the academic internationalization, namely the project Tuning Educational Structures (in Europe and Latin America), the project TEEP concerning the international dimension of quality processes and the Mission Group for the European Space of Higher Education (GE3S) of the University of Coimbra. He was ECTS’ Counsellor in the European Commission and member of the Coordination Committee of the European Network of Excellence (CLIOHRES.net) within the scope of the Sixth Framework Programme. He has also participated in activities of the Coimbra Group, Erasmus and Tempus Programmes, and Marie-Curie actions.

Luís Portela

Luís Portela holds a Bachelor’s Degree (Second Cycle) in Medicine and worked as a doctor and teacher only during his career’s first years. Then he chose to work in his Family’s Company - Bial - where he was CEO from 1979 to 2011. Afterwards he became chairman.
Under his chairmanship, during about thirty years, Bial became the first international and innovation pharmaceutical company from Portugal, operating currently in 56 countries.
He is also president of the Health Cluster Portugal and was president of the General Board of the University of Porto, vice-president of the Serralves Foundation and member of the Direction of COTEC Portugal - Associação Empresarial para a Inovação.
Among other awards, Luis Portela is Commander and Grand Cross of the Order of Merit, he was awarded an Honorary Doctorate from the Faculty of Medicine of Cádis (Spain) and University of Porto (Portugal) and the Neurosciences Award of the Louisiana State University, in the USA

Luís Portela, licenciado em Medicina, exerceu atividade clínica e docente universitária apenas nos primeiros anos da sua carreira, optando depois por se dedicar à empresa de sua família - Bial -, de que foi CEO de 1979 a 2011, passando, então, a chairman.
Sob a sua presidência, em cerca de trinta anos, Bial tornou-se a primeira empresa farmacêutica internacional de inovação de origem portuguesa, operando atualmente em 56 países.
Também é presidente do Health Cluster Portugal e foi presidente do Conselho Geral da Universidade do Porto, vice-presidente da Fundação de Serralves e membro da Direção da Cotec.
Entre outras distinções, é Comendador e Grã-Cruz da Ordem do Mérito, Doutor Honoris Causa da Faculdade de Medicina de Cádis e da Universidade do Porto e Prémio de Neurociências da Louisiana State University, nos EUA.

Manuel Carmelo Rosa

Manuel Carmelo Rosa é um dos Diretores na Fundação Calouste Gulbenkian desde 1995. Dirigiu os Programas da Fundação em Cooperação Internacional e Desenvolvimento, Educação e Bolsas, e atualmente dirige o, recentemente criado, Programa Empowering Next Generations. Manuel Rosa é licenciado em Direito pela faculdade de Direito da Universidade Clássica de Lisboa. Enquanto pós-graduado, continuou a desenvolver as suas competências nas áreas do direito, gestão e administração pública, bem como na área da educação, uma paixão que o acompanha até aos dias de hoje. Lecionou no âmbito destas áreas em cursos de pós graduação em diversas instituições, incluindo a Universidade Aberta Portuguesa, onde lecionou unidades curriculares de Educação e Desenvolvimento no primeiro curso de Mestrado em Relações Interculturais em Portugal. Manuel Rosa é coautor de dois livros sobre o Ensino Superior e foi conferencista convidado em muitos seminários e conferências nacionais e internacionais. Antes de exercer funções na Fundação Calouste Gulbenkian, Manuel Carmelo Rosa trabalhou também na função pública no Ministério da Educação Português como Subdiretor Geral do Ensino Superior (1986-1990), como Chefe de Gabinete do Secretário de Estado do Ensino Superior do V Governo Constitucional e como Coordenador para a criação e implementação de Projetos de Educação do Banco Mundial em Portugal (1985-1989).

Manuel Carmelo Rosa is a Director in Calouste Gulbenkian Foundation since 1995. He led the Foundation’s Programs in International Cooperation and Development, Education and Scholarships, and he is now leading the newly created Program Empowering Next Generations. Manuel is a lawyer by training, a degree he obtained in the Faculty of Law at the Classical University of Lisbon. As a post-graduate, he continued to further his expertise in the fields of law, public management and administration, as well as education, a passion that has accompanied him until today. He lectured on such subjects at the post-graduate level in several institutions including the Portuguese Open University where he taught courses on Education and Development in the first Master’s Degree on Intercultural Relations in Portugal. Manuel has also co-authored two books on higher education and has been an invited speaker in many national and international seminars and conferences. Prior to joining Gulbenkian Foundation, Manuel Carmelo Rosa also worked in public service in the Portuguese Ministry of Education as Deputy Director-General for Higher Education (1986-1990), as Chief of Staff of the Secretary of State for Higher Education (5th Constitutional Government), and as Coordinator for the design and implementation of World Bank Education Projects in Portugal (1985-1989).

Manuel V. Heitor

Manuel Heitor é Professor Catedrático no Instituto Superior Técnico, Lisboa, aonde dirige o “Centro de Estudos em Inovação, Tecnologia e Politicas de Desenvolvimento, IN+” e coordena os Programas de doutoramento do IST em “Engenharia e Políticas Públicas” e em “Engenharia de Concepção e Sistemas Avançados de Manufactura”. Foi Secretário de Estado da Ciência, Tecnologia e Ensino Superior, no Governo de Portugal, entre março de 2005 e junho de 2011. Durante o ano lectivo 2011/12 foi Professor Visitante na Universidade de Harvard, nos Estados Unidos da América.
Recentemente, tem estado activamente envolvido na promoção da rede europeia “step4EU, science, technology, education and policy for Europe”, assim como no estabelecimento do “Observatório Internacional de Políticas Globais para a Exploração do Atlântico, OIPG”.

Manuel Heitor is a Full Professor of the Instituto Superior Técnico of Lisbon (IST), where he directs the “Centro de Estudos em Inovação, Tecnologia e Politicas de Desenvolvimento, IN+” and coordinates the PhD Programmes of the IST in “Engineering and Public Policy” and “Design Engineering and Advanced Manufacturing Systems”. He was Secretary of State for Science, Technology and Higher Education in the Portuguese Government between March 2005 and June 2011. During the academic year 2011/2012 he was a Visiting Professor at Harvard University in the United States of America.
Recently, he has been actively engaged in the promotion of the European network “step4EU, science, technology, education and policy for Europe”, as well as in the establishment of the “International Observatory Global Policies for the Sustainable Exploration of Atlantic”.

Sebastião Feyo de Azevedo

Sebastião Feyo de Azevedo nasceu no Porto, Portugal, em 1951. Tem um Doutoramento em Engenharia Química atribuído pela Universidade de Gales (1982). Desde 1998, é Professor Catedrático de Engenharia Química na Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto (FEUP). Atualmente, é Reitor da Universidade do Porto. No passado recente, foi Diretor da FEUP; Vice-Presidente da ENAEE - Rede Europeia para a Acreditação do Ensino de Engenharia; Examinador externo do Programa de Engenharia Química da University College Dublin; Conselheiro especial do Ministro da Ciência e Ensino Superior e Coordenador Nacional do Processo de Bolonha; Delegado no Bologna Follow-Up Group; Presidente do Grupo de Trabalho em Educação da Federação Europeia de Engenharia Química; Vice-presidente Nacional da Ordem dos Engenheiros. Foi laureado com o prémio Dieter Behrens Award, 2013, a maior distinção da Federação Europeia de Engenharia Química. Mais informação em www.fe.up.pt/~sfeyo.

Sebastião Feyo de Azevedo, born in Porto, Portugal, in 1951. He holds a Ph.D. in Chemical Engineering from the University of Wales (1982). Since 1998, full professor of Chemical Engineering at the Faculty of Engineering, University of Porto (FEUP). Presently: Rector of the University of Porto. In the recent past: Dean of FEUP; Vice-president of ENAEE-European Network for Accreditation of Engineering Education; External examiner of the Chemical Engineering Programme of University College Dublin; Special Advisor to the Minister of Science and Higher Education and National Coordinator of the Bologna Process; Delegate to the Bologna Follow-Up Group; Chairman of the Working Party on Education of the European Federation of Chemical Engineering; National Vice-president of the Institution of Engineers. He is the recipient of the Dieter Behrens Award, 2013, highest distinction of the European Federation of Chemical Engineering. Detailed information in www.fe.up.pt/~sfeyo.

Telmo Mourinho Baptista

Psicólogo, Psicoterapeuta. Professor na Universidade de Lisboa, Faculdade de Psicologia, onde trabalha desde que se licenciou.
Fundador e actual Bastonário da Ordem dos Psicólogos Portugueses.
Actual Presidente da Federação Europeia de Associações de Psicologia (EFPA), que representa mais de 300 mil psicólogos de 28 “países-membros”, e fundador da Federação das Associações de Psicólogos dos Países de Língua Portuguesa (PSIPLP). Entre 2012-2014, foi ainda Presidente da Federação Ibero-Americana de Associações de Psicologia (FIAP), organização que representa mais de 290 mil psicólogos, e tem desenvolvido trabalho na representação da Psicologia em diversas organizações internacionais.
Licenciou-se em 1983 na Universidade de Lisboa, Faculdade de Psicologia. É doutorado em Psicoterapia pela mesma Universidade. Esteve em 1988-89 na Universidade da Califórnia em Los Angeles (UCLA). A sua actividade tem-se repartido entre a Universidade e a prática privada.
Foi presidente da Associação Portuguesa de Terapias Comportamental e Cognitiva. Tem desenvolvido e publicado trabalhos nas áreas da psicoterapia e psicologia da saúde, principalmente nas temáticas das narrativas de desenvolvimento pessoal, dor, cuidados paliativos, e diversas perturbações.
Os seus interesses actuais situam-se na utilização do conhecimento psicológico para a criação de plataformas tecnológicas para ajudar na resolução de problemas de saúde e na prevenção. Tem ainda um particular interesse na aplicação da Psicologia à resolução de problemas globais, tais como enunciados nos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável das Nações Unidas.

Psychologist, Psychotherapist. Professor in the Faculty of Psychology of the University of Lisbon, where he works since he graduated.
Founding member and current Chairman of the Executive Board of the Order of Portuguese Psychologists.
Currently he is President of the European Federation of Psychologists’ Associations (EFPA) which represents more than 300 thousand psychologists from 28 “member-countries”, and founding member of the Portuguese-speaking Countries’ Federation of Psychologists’ Associations (PSIPLP). Between 2012 and 2014 he was also President of the Ibero-American Federation of Psychologists’ Associations (FIAP), an organization that represents more than 290 thousand psychologists and has been developing work in the representation of Psychology in many international organizations.
Telmo Mourinho Baptista graduated in 1983 from the Faculty of Psychology of the University of Lisbon. He holds a PhD degree in Psychotherapy from the same University. In the academic year 1988/1989 he worked in the University of California in Los Angeles (UCLA). His activity is being distributed between the University and private practice.
Telmo Mourinho Baptista was President of the Portuguese Association for Behavioural and Cognitive Therapies. He has been developing and publishing works related to Psychotherapy and Health Psychology, mainly concerning themes such as personal development narratives, pain, palliative care and many other disturbances.
His current interests are the use of Psychological Knowledge to create technological platforms in order to help solving health problems and prevention. He has also a particular interest in the use of Psychology to solve global problems, such as those set in the Sustainable Development Goals of the United Nations.

Vincent Wertz

Vincent Wertz nasceu em Liège, Bélgica, no dia 26 de dezembro de 1955. Atualmente é Professor na Universidade Católica de Lovaina em Louvain-la-Neuve, Bélgica, tendo tido anteriormente um cargo permanente na Fonds National de la Recherche Scientifique (FNRS). Os seus principais interesses de investigação focam-se na área das aplicações de identificação, de controlo preditivo, de controlo fuzzy e de controlo industrial. Recentemente, desenvolveu também atividades de investigação na área das estratégias de ensino e aprendizagem, elaboração de curricula e avaliação da qualidade, maioritariamente para os anos básicos do curriculum de engenharia. De 2009 a 2014 foi vice-reitor da área de ação de ensino e aprendizagem na Universidade Católica de Lovaina. É membro do conselho da Agência para a Avaliação da Qualidade do Ensino Superior da Comunidade francesa da Bélgica (AEQES) e co-presidente da Task Force “ETM – Education, Training and Mobility” do Coimbra Group.

Vincent Wertz was born in Liège, Belgium on December 26, 1955. He is now professor at the Catholic University of Louvain, in Louvain-la-Neuve, Belgium, after having held a permanent position with the FNSR. His main research interests are in the fields of identification, predictive control, fuzzy control and industrial control applications. Recently, he has also developed research activities in teaching and learning strategies, curriculum design and quality assessment mostly for the basic years of the engineering curriculum. From 2009 to 2014, he was vice-rector for teaching and learning at the Catholic University of Louvain. He is also member of the board of AEQES, the National Quality Agency for Higher Education in french-speaking Belgium and acts as a co-chair of the Education, Training and Mobility Task-Force of the Coimbra Group.